Dag 15: Monteverde - Finca Eddie Serano

Om 6:00 uur gaat de wekker af.
Zoals gewoonlijk is iedereen op de kamer al wakker. We ontbijten met een aantal bij de broodjeszaak aan de overkant. Hier zijn we net op tijd, want na ons stroomt het zaakje vol.

Om 8:00 vertrekken we met de bus.
Het zal vandaag een lange reisdag worden.

Omdat de bus van Carlos naar de garage moet in San Jose, rijdt een andere chauffeur (Alfredo) de bus tot San Jose. Met Alfredo achter het stuur gaat de rit een stuk sneller. I.p.v. langzaam en voorzichtig door de kuilen in de weg te rijden vliegen we over de weg. Nu duurt het hobbelen tot de verharde weg maar 1.5 uur.

Onderweg wordt nog eens gestopt om van het uitzicht te genieten. Volgens de mensen in Monte Verde kwam het weer dat wij hier hadden (elke dag alleen maar zon) normaal maar een week per jaar voor. Mogen wij ook eens geluk hebben met het weer!

We stoppen onderweg om wat te drinken. Langs deze plaats is een kraampje met fruit en andere zaken. Hier koop ik mij een ananas om bij de lunch te kunnen opeten.

In San Jose wordt de chauffeur weer geruild en rijdt Carlos in de bus van Alfredo ons verder.

Het is kerstmis (eerste kerstdag) en alle supermarkten in San Jose zijn gesloten. We picknicken in een park in San Jose langs een meertje. Het is er vol mensen. Veel kinderen zijn met hun nieuw speelgoed aan het spelen.
Het slachten van de ananas met mijn Zwitsers zakmes is door het sap nogal een kliederboel, maar hij smaakt heerlijk.

De rit gaat verder door San Jose richting het zuiden.
Vlak bij Cerro de la Muerte (gebergte van de dood, met een top op 2491 m) overnachten we bij een finca (boerderijtje), waar we om 15:00 uur aankomen. Deze finca is gebouwd door Eddie Serano. Helaas is hijzelf een aantal weken geleden gestorven. De finca, genoemd naar Eddie Serano, wordt ook wel de quetzal farm genoemd.

Bij de finca is een gedeelte van het bos gekapt voor de veeteelt. Dit was overigens toendertijd verplicht als de eigenaar de grond wilde houden. Later zijn platen aangeplant waar de quetzal de vruchten van eet. Hierdoor nestelen een aantal van deze zelfzame vogels hier in de omgeving.

Voordat het donker is lopen we nog wat rond in de omgeving.

's Avonds is er een mooie zonsondergang. Het wordt nu wel kouder en kouder. Binnen wordt de haard aangemaakt met houtsblokken om de kou te verdrijven.

Na het eten lees ik wat bij het haardvuur. Er wordt weer fanatiek gekaart door een tweetal groepen. Met een goed boek en fles bier bij de warme kachel is de avond vlug voorbij.

De slaapkamer is onverwarmd. Met de drie dekens is het gelukkig meer dan warm genoeg in het stapelbed.