Vandaag is een korte wandeldag. Maar omdat er vanmorgen een bevoorradingshelikopter komt moeten we toch vroeg vertrokken zijn uit de hut.
De zonsopgang ziet er met de paar wolkflarden mysterieus uit.
Het (Frans) ontbijt is erg mager : Kleine toast en jam. Gelukkig zijn er grote bakken koffie!
Vandaag hoeven we alleen te dalen. Het pad gaat over rotsachtig terrein en gaat geleidelijk omlaag.
Bij een waterval is het even oppassen met de natte stenen.
Achter de waterval langs hangen kettingen om niet uit te glijden.
We dalen en komen uit bij een graslandschap. In het zachte gras gaan we even pauzeren. Daarna gaat het verder omlaag en omlaag en omlaag....
Het pad daalt verder en we komen in een dal uit. Hier gaat loopt het pad recht en zijn we even het gezigzag af.
Bij een grasveldje met uitzicht op de waterval Grande Cascade stoppen we even.
De rest van de afdaling gaat zigzag over een grindpad. Onderweg komen we regelmatig mensen tegen die een dagtocht lopen.
Uiteindelijk komen uit bij de kerk van Gavarnie. Hier begint het asfalt weer. Gavarnie is een druk toeristenstadje, waar volop souvenirwinkels zijn.
Bij het eerste terras op een hoek van de straat gaan we zitten. Ik bestel eerst een ijsje, met de warmte heb ik daar echt zin in.
Langzamerhand komt iedereen aan en raak het kleine terras vol.
Het is een klein stukje lopen naar de plek waar we door een busje opgepikt worden. Via de vallei rijden we naar Luz-St. Sauveur. Hier (auberge de jeunesse) blijven een vijftal mensen 2 nachten slapen voordat ze aan de volgende etappe beginnen. De bagage staat in de garage van de herberg. Achter zijn er een aantal warme douches, die nu zeer welkom zijn.
In het restaurant hebben we een afscheidslunch (spaghetti) . Leo houdt een speech om Jon te bedanken namens de hele groep. Omdat de receptie van het hotel voor de komende
nacht dicht gaat om 21:00 bel ik voor de zekerheid op. Ik krijg een code van de buitendeur en instructies om een envelop sleutel uit de kluis te kunnen halen. Zou de middagbus niet
gaan, dan kan ik altijd het hotel nog in.
Halverwege de middag lopen we naar het centrum van Luz-St. Sauveur. De 'achterblijvers' lopen mee om afscheid te nemen.
Stipt op tijd (15:50) komt de bus richting Lourdes aan. We worden rijden weg en worden uitgezwaaid.
Bij het station van Pierrefitte Nestalas (16:10) stappen we over op een andere bus, die daarna meteen vertrekt.
Om 16:50 komen we aan bij het station van Lourdes. Onderweg was het steeds zonnig, maar nu is het volledig bewolkt en vrij fris.
Ik heb een hotelkamer gereserveerd bij het hotel
Citea Lourdes Camino, dat langs het station ligt. Jon zal al snel een trein gaan nemen naar zijn volgende bestemming en de rest stopt de bagage
in een kluis bij het restaurant aan de overkant van het station.
Op het station koop ik een kaartje om morgen met de trein naar Toulouse te gaan. Er is geen wachtrij, maar de bediening gaat langzaam. Ik krijg (in het Frans) te horen dat de treinen morgen met vertraging rijden (werkzaamheden) die 15 min. tot een uur kunnen duren. Jon staat er net en kan vertalen. Ik heb marge, maar wil geen uur vertraging hebben en neem daarom een trein die 40 minuten eerder vertrekt (de eerste trein van 5:53). Deze trein stopt ook minder, zodat de totale treinreis korter duurt.
Met een groep gaan we naar de grot van Lourdes kijken. Het is er vrij rustig. Naast de grot steek ik een kaars op.
De drie kerken bij/op de grot zijn kleurrijk en mooi. Binnen hangen ze vol met bedankplaketten over de wonderen die gebeurd zijn.
Vlak bij
het Chateau fort de Lourdes gaan we eten bij een Italiaans restaurant. Dicky komt er iets later ook nog aan.
De pizza smaakt heerlijk.
We lopen terug naar het station, waar ik afscheid neem van de rest. Zij vertrekken om ca. 22:00 uur met de slaaptrein en ik ga slapen in het hotel.
Bij het hotel is de receptie gesloten na 21:00, maar buiten staat nog iemand die een kamer heeft gereserveerd. Pech voor hem dus.
In de hotelkamer pak ik de rugzak en tas in voor de vliegreis van morgen en val daarna als een blok in slaap.
hoogteprofiel | Statistieken |
Afstand : 7.9 km |