Dag 24: Quepos - San Jose

Uitslapen tot 7:30.
Er zijn maar weinig dagen in deze vakantie dat ik tot zo laat (?) in bed ben blijven liggen. Het onbijt neem ik weer bij het hotel.

Vanmiddag rijden we naar San Jose. Sommigen gaan aan het strand liggen of naar Quepos om touristenwinkeltjes te bezoeken. Zelf heb ik een rustdag ingelast. Met een leesboek ga ik bij het zwembad liggen. Voor de koelkast met drank hoef ik maar de trap op te lopen.

Het is een heerlijk rustige morgen. Een helmbasilisk zit prachtig op de stenen. Hier ligt mijn fototoestel helaas ook, zodat het beest zich snel uit te voeten maakt als ik het toestel pak.

Tegen de middag druppelen de mensen van de groep weer binnen. Met een aantal eet ik nog een snelle lucht (hamburger met friet) bij een eettentje aan de overkant van de straat.

Het vertrek bij het hotel gebeurt iets later omdat Carlos een lek bij de radiator heeft gevonden.

De weg gaat verder langs de kust over slechte, onverharde wegen. De oliepalmen staan hier ook langs de weg. Kilometer na kilometer na kilometer zie je de palmen staan. De weg loopt hier over een vlak gedeelte langs de kustlijn. Er lopen bijna geen wegen het land in omdat daar de bergen liggen.

Pas een hele tijd later komen we weer door de eerste bergen van vandaag. De oliepalmen zie je nu niet meer. Wel is de weg nog steeds onverhard. Alles langs de weg zit onder een dikke laag stof. De huizen vlak langs de weg zitten net zo onder het stof als de tuin er om heen.

Bij een brug over een rivier in de buurt van het Carate park stoppen we (17:15). De zon begint nu snel onder te gaan. Er is een prachtig licht zo. Enkele wolken vormen een mooi contrast in de heldere lucht. De bomen en struiken zijn mooi gekleurd in de laagstaande zon.

Onder bij de brug liggen grote krokodillen in het water. Als er wat in het water valt (gegooid wordt?) vechten ze om er bij te komen. Het begint nu snel donker te worden.

Vanaf de brug kunnen we de zonsondergang nog mooi zien. Een mooie afsluiting van de dag.

Na een drankje rijden we verder richting San Jose. Er is nog een heel stuk te rijden.

De weg gaat over in verharde weg. Nu gaat het echter slingerend bergop. Langs de weg staan sleepwagens te wachten op gestrande auto's. Gestrande auto's zijn ook volop aanwezig (vandaag ong. 60). Carlos verwacht dat morgen (zondag) er een 100 auto's zullen stranden met een oververhitte motor.

Aan de andere kant van de bergrug dalen we af naar de Centrale Vallei. Het is mooi om in het donker de lichten van de steden te zijn vanaf de pas.

Snel doorrijden kan pas weer als we in de buurt van het vliegveld komen. Rond 19:00 uur komen we eindelijk bij het hotel in San Jose aan. Over de afstand van vandaag (ong. 150 km) hebben we 6 uur gedaan.

's Avonds is ons laatste gezamelijk avondmaal. We lopen naar een luxe restaurant dat een paar straten verder ligt. Het hotel heeft plaatsen voor ons gereserveerd omdat het ondertussen al vrij laat is geworden.

Het eten is lekker, alhoewel het restaurant moeite heef om zo'n grote groep te bedienen. De geleverde zaken komen niet altijd overeen met de bestellingen.

Lopend gaan we weer terug naar het hotel.